Основні функцї та обов'язки класного керівника

У класному колективі навчально-виховний процес організують:

  • класний керівник;
  • учителі-предметники.

Класний керівник — це педагог, який організує, координує та проводить позаурочну виховну роботу в закріпленому за ним класі. Тобто його основне завдання — координування всіх виховних впливів на школярів із метою розвитку особистості за допомогою залучення їх до різноманітних видів діяльності та взаємин, створення належних умов для самовираження кожної дитини, збереження неповторності й розкриття її потенційних здібностей, захисту інтересів дитинства.

Цю важливу місію педагога можна порівняти з духовним посередництвом між суспільством і дитиною в опануванні накопиченої людством культури.

Саме важливість і відповідальність місії класного керівництва вимагає від педагога щирої любові до дітей, високого фахового рівня, потреби у постійному самовдосконаленні.

Основні функції класного керівника:

  • організаторська (проведення роботи за всіма педагогічними аспектами);
  • виховна (формування особистості й колективу);
  • комунікативна (організація спілкування);
  • координаційна (погодження всіх впливів, установлення взаємодії між усіма учасниками виховного процесу);
  • коригувальна (перетворення, зміна особистості);
  • екологічна (захист дитини від несприятливих впливів оточуючого середовища);
  • адміністративна (ведення особових справ учнів та інших офіційних документів).

Таким чином, сучасний класний керівник створює умови існування дитини в загальноосвітньому закладі для її успішної життєдіяльності; сприяє різнобічному творчому розвитку особистості, духовному становленню, збагненню сенсу життя; на базі наявної (зібраної та опрацьованої) інформації щодо психофізичного розвитку своїх вихованців, соціального оточення, сімейних обставин:

  • контролює перебіг цілісного виховного процесу, процес становлення особистості кожної дитини, її моральних якостей;
  • аналізує характер різнобічних впливів на учня;
  • координує навчальну діяльність кожного вихованця й усього класного колективу, самовизначення, самовиховання й саморозвиток учнів, формування класного колективу, розвиток творчих здібностей вихованців, взаємини з іншими учасниками виховного процесу.

Робота класного керівника має бути цілеспрямованою, системною, спланованою діяльністю, що ґрунтується на базі програми виховання всього колективу школи, аналізу попередньої діяльності, позитивних і негативних тенденцій громадського життя, а також на основі особистісно-орієнтованого підходу з урахуванням актуальних завдань, що стоять перед педагогічним колективом школи, і ситуації в класному колективі.

Педагог також зважає на рівень вихованості учнів, соціальні й матеріальні умови їх життя, специфіку сімейних обставин.

Класний керівник формує мотивацію до навчання кожної дитини, вивчаючи її вікові й індивідуальні особливості для розвитку та стимулювання пізнавальних інтересів; через різноманітні форми й методи індивідуальної роботи створює сприятливі умови для розвитку світоглядної культури, навичок творчої праці, успішного входження дитини в соціум, формування демократичної культури в системі класного самоврядування.

Системно працюючи з колективом класу, педагог створює умови для гуманних взаємин між дітьми в колективі; сприяє формуванню моральних якостей і духовних орієнтирів; організує соціально ціннісні взаємини й переживання вихованців у класному співтоваристві, творчу, особистісно й суспільно значущу діяльність, систему самоврядування; створює ситуацію захищеності, емоційного комфорту, сприятливі психолого-педагогічні умови для розвитку особистості дитини, сприяє формуванню навичок самовиховання.

Водночас класний керівник дбає про позицію й місце класу в шкільному колективі, сприяючи різновіковому спілкуванню.

Для успішного розв’язання питань навчання, виховання й розвитку особистості дитини необхідні активна взаємодія всіх учасників навчально-виховного процесу, диференціація, інтеграція й координація педагогічної праці в єдиному навчальному просторі й соціокультурному середовищі.

Основні напрями в системі роботи класного керівника

  1. Вивчення учнів і колективу класу: отримання демографічних, медичних, психологічних і педагогічних даних (сім’я, соціальний і матеріальний стан, стан здоров’я, рівень розвитку,вихованості й навченості, індивідуальні особливості тощо).
  2. Постановка виховних завдань («перспектив»), загальних для класу або окремих груп, учнів класу.
  3. Планування виховної роботи — складання плану для роботи з учнями, учителями, батьками, що містить перелік завдань і справ щодо їх розв’язання.
  4. Організація, проведення та коригування різних видів діяльності відповідно до поставлених завдань і плану: проведення класних годин, колективних творчих справ, екскурсій, походів, вечорів, батьківських зборів тощо.
  5. Організація роботи з батьками учнів: систематичне інформування про успішність, поведінку учнів, відвідування учнів удома, педагогічна освіта батьків, залучення їх до виховної роботи.
  6. Аналіз та оцінювання результатів виховання: спостереження, опитувальники та інші методи, що дають змогу робити висновки щодо результатів і ставити нові завдання.

Взаємодія з учителями-предметниками

  • Спільне розробляння загальних педагогічних вимог і підходів до дітей у навчально-виховному процесі, зважаючи на мету школи.
  • Захист інтересів своїх вихованців.
  • Залучення вчителів до роботи з батьками.
  • Залучення учнів до системи позакласної роботи із предметів: різноманітні предметні гуртки, факультативи, випуск предметних газет, спільна організація й участь у предметних тижнях,тематичних вечорах та інших заходах.

Взаємодія із педагогами додаткової освіти

Взаємодія з ними допомагає використати все різноманіття системи додаткового навчання для розширення пізнавальних, творчих здібностей вихованців, стимулювання їх самовизначення,саморозвитку й самовиховання, бажання розширити зону спілкування; підтримує допрофесійну підготовку учнів.

Класний керівник сприяє залученню школярів до різних творчих об’єднань за інтересами (гуртки, секції, клуби), що діють як у загальнонавчальних закладах, так і в закладах додаткового навчання дітей.

Взаємодія з педагогом-організатором

Під час організації позакласної, позашкільної роботи, канікулярних заходів класний керівник активно взаємодіє з педагогом-організатором.

Плануючи спільну діяльність, класний керівник залучає педагога-організатора до проведення заходів усередині класу, організує участь представників свого класу в загальношкільнихзаходах.

За підтримки педагога-організатора класний керівник залучає до роботи із класом представників культури, спорту, громадськості.

Взаємодія з бібліотекарем

Класний керівник співпрацює зі шкільним бібліотекарем, розвиваючи в учнів інтерес до читання, сприяючи формуванню культури читання, ставлення до моральних ідеалів, а також прищеплюючи етичні норми поведінки, усвідомлення власної індивідуальності завдяки опануванню творів класичної та сучасної літератури.

Взаємодія з медичними працівниками школи

У своїй роботі класний керівник постійно дбає про здоров’я своїх вихованців, використовуючи інформацію, що отримує від медичних працівників школи.

Взаємодія з батьками учнів

Цей дуже відповідальний аспект діяльності педагога щодо виховання гармонійної особистості, гідного громадянина можливо реалізувати лише спільними зусиллями школи та родини.

Як відомо, саме родина є одним із найважливіших соціальних інститутів виховання.

Робота класного керівника з батьками спрямована на:

  • співпрацю з родиною в інтересах дитини;
  • формування загальних підходів до виховання;
  • спільне вивчення особистості дитини, її психофізіологічних особливостей;
  • вироблення близьких за змістом вимог;
  • організацію допомоги в навчанні, фізичному й духовному розвитку.

Класний керівник залучає батьків до участі у виховному процесі, що, у свою чергу, сприяє створенню сприятливого клімату в родині, психологічного й емоційного комфорту дитини в школі та за її межами.

Також він координує навчання й самоосвіту дитини, вивчаючи інформацію про нахили та уподобання вихованців, матеріально-побутові умові, психологічний клімат у родині, вимоги батьків до навчання й виховання в школі та вдома, їх бачення перспектив розвитку дитини.Класний керівник організує роботу з підвищення педагогічної та психологічної культури батьків шляхом проведення батьківських зборів і спільної діяльності.

Співпраця з учителем початкової школи

Кожен учень назавжди запам’ятає свої перші роки навчання, перші успіхи й невдачі, першу вчительку, яка терпляче, лагідно та водночас вимогливо допомагала робити перші кроки на шляху опанування шкільної програми.

Класний керівник 5-го класу може це використати для роботи із класом (наприклад, організувати шефську роботу). Учні 5-го класу із задоволенням допомагатимуть учителеві в організації свят, ранків, цікавих справ у 1-му класі. Можна також організувати спільні свята, виїзди на природу.

Документи, що визначають права та обов’язки класного керівника:

найповніший перелік прав та обов’язків класних керівників можна знайти у «Положенні про класного керівника навчального закладу системи загальної середньої освіти». Окремі аспекти діяльності класних керівників регулюються законами:«Про освіту»,«Про повну загальну середню освіту» та Конституцією України (оскільки класний керівник відповідає за дотримання прав дітей у класі). Не менш важливими для ознайомлення є внутрішні правила розпорядку школи, посадова інструкція та Статут школи (фіксують додаткові правила або їх трактування освітнім закладом).

Права класного керівника

Як і обов’язки, права класних керівників витікають із завдань і функцій. Оскільки саме класний керівник має тісний контакт з дітьми, він же отримує вирішальне слово в деяких питаннях. Наприклад, помітивши неналежне викладання, порушення прав або гідності дитини, класний керівник має право на спостереження за навчальним процесом під час інших уроків або відвідування родин школярів. Класні керівники мають такі права:

  • відвідувати уроки вчителів-предметників, що викладають у їхньому класі. А також відвідувати виробничу практику і позакласні заняття/заходи, що проводять для учнів навчальні, культурно-просвітні заклади, юридичні або фізичні особи;
  • запрошувати до школи батьків учнів або їх опікунів. Регулярне ігнорування батьками подібних запрошень може стати причиною підозри у недостатньому догляді за дитиною, особливо якщо поєднується з іншими ознаками недоглянутості дитини;
  • виносити на розгляд адміністрації та педагогічної ради пропозиції про моральне та матеріальне заохочення учнів. Ініціювати розгляд питань соціального захисту учнів;
  • виносити на розгляд батьківських зборів пропозицій щодо організації та проведення позаурочних заходів (поїздок, святкувань) у порядку, визначеному законодавством;
  • відвідувати учнів за місцем проживання (за згодою батьків, опікунів, піклувальників) з метою вивчення умов їхнього побуту та виховання. На педагогічних радах керівник має право виступати з пропозиціями щодо притягнення до відповідальності батьків (через органи опіки), які ведуть аморальний спосіб життя, грубо поводяться зі своїми дітьми, завдають їм моральної та фізичної шкоди;
  • педагоги на свій розсуд можуть обирати навчальні програми, а також підручники та посібники до них. Вони мають право на вияв соціально-педагогічної ініціативи, вибір форм, методів, засобів роботи з учнями та їхніми батьками. Разом з тим, як і кожен педагог, керівник має право на захист зі сторони адміністрації від втручання батьків у питання, які входять у коло його обов’язків;
  • може брати участь в управлінні школою згідно зі шкільним Статутом. Має право висловлювати свою думку з приводу навчальних програм, режиму роботи школи й інших питань, пов’язаних з його професійною діяльністю;
  • має право працювати у нормальній та безпечній атмосфері. Право на недоторканність особистої власності, поліпшення умов праці, охорону здоров’я, захист професійної честі та гідності відповідно до чинного законодавства;
  • право на інформування та підтримку від адміністрації. Також класний керівник має право на інформацію про психічне і фізичне здоров’я своїх вихованців;
  • має право відмовитись від посади класного керівника у будь-який час, або не брати таких зобов’язань взагалі. У таких випадках бажано додатково переглянути умови вашого трудового договору та посадової інструкції, адже там можуть зазначатись особливі умови.

Джерело: Основа, На урок.

Кiлькiсть переглядiв: 89

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.